Góry Bystrzyckie. Wójtowice – Wójtowska Równia – Huta – Barczowa 811m n.p.m. – Trzcińska Góra 738m n.p.m. – Wójtowice 6 czerwca 2021r

Wyprawa jednodniowa.

Kolejny krótki wypad w Góry Bystrzyckie – wymyślona dookolna trasa, w większości łatwa orientacyjnie, wiedzie zarówno znakowanymi szlakami, drogami, jak i częściowo nieoznakowana  prowadzi – zwłaszcza w końcowym etapie – leśnym duktem i rozległymi polanami. Parkujemy w Wójtowicach przy kościele, skąd idziemy drogą prowadzącą do górnej części wioski  i dalej do Huty. Mijamy liczne w dolnej części zabytki sakralne, zabytkowe chałupy, by dotrzeć do punktu widokowego przy zabudowaniach dawnego wolnego sołectwa – dzisiaj pensjonat Wataszka, obok miejsce po dawnym  kościele i pozostałości cmentarza. W okolicy, gdzie droga spotyka się z zielonym szlakiem, odnajdujemy w lesie ruiny zabytkowej kaplicy, idąc dalej zielonym schodzimy ścieżką do ruin Fortu Wilhelma. Na początku Drogi Wieczność szukamy w lesie kamienia z mieczem z okresu II wojny światowej i docieramy do Strażnika Wieczności. Potem znowu wchodzimy w las, gdzie odnajdujemy wielki głaz ze swastyką z 1944 roku. Wracamy na szlak i po chwili marszu docieramy do Huty – jej ostatniego budynku-dawnego schroniska. Podchodzimy  łąkami  na Barczową 811m n.p.m., rozpościerają się z niej piękne widoki  na masyw Śnieżnika, Jagodną oraz czeskie szczyty. Przecinając szlak żółty, mijamy Kościelnicę 745m n.p.m. i kierujemy się na Trzcińską Górę 738 m n.p.m., tam w okolicach szczytu można zobaczyć pozostałości Królewskiego Kamienia. Teraz czeka nas zejście do Wójtowic – kierujemy się na kościół (KaMap), początkowo lasem potem polanami  z rozległymi widokami na pobliskie wzniesienia. Po stromych odcinkach, przed nami wreszcie piękna panorama Wójtowic widzianych z góry. Jeszcze trochę hamowania na pochyłym zboczu i docieramy do miejsca startu.

Bardzo ciekawa i piękna trasa z licznymi zabytkami, mniej lub bardziej znanymi, piękne widoki. I cisza, i spokój… Dla ułatwienia odnalezienia kaplicy i kamieni z okresu II wojny światowej oraz Królewskiego Kamienia pokazaliśmy na zdjęciach  ich położenie i współrzędne. Całość trasy to ok. 15km., których przejście zajęło nam ok. 7 godzin.