Kaszubskie Wybrzeże Bałtyku-Białogóra i okolice. 22.01 – 26.01.2023r.

Wycieczka pięciodniowa.

Jak co roku w styczniu jedziemy nad nasze morze. Super nocleg znajdujemy w Białogórze – Gościniec Kaszubski będzie naszą bazą wypadową po kaszubskim wybrzeżu. Wycieczki planujemy tak, by każdego dnia być na plaży. Są to trasy okrężne prowadzące po ciekawych nadmorskich miejscach. Tradycyjnie o tej porze roku nie zwiedzamy licznych tutaj zabytków, skupiamy się na pieszych wędrówkach.

Dzień pierwszy. 22 stycznia 2023 roku

Z Gościńca Kaszubskiego idziemy czerwonym szlakiem koło Jeziora Babnica do rezerwatu Babnica. Odnajdujemy pozostałości Złamanej Wieży i pięknym nadmorskim lasem docieramy do harcerskiej stanicy w Szklanej Hucie. Stąd prosta droga prowadzi nas w kierunku morza. Niedaleko ujścia potoku Bezimienna próbujemy wody ze Źródełka Miłości brzegiem meandrującego potoku idziemy na Wydmy Lubiatowskie. Plażą wracamy do Białogóry, oglądając jeszcze urocze Białogórskie Torfowiska.

Zobacz zdjęcia z trasy – Dzień pierwszy. Zdjęcia Babnica  z 22 stycznia 2023 roku

Cała trasa to 18.3 km. Poniżej zrzut trasy.

Dzień drugi. 23 stycznia 2023 roku.

Idziemy do ujścia Piaśnicy w Dębkach. Auto zostawiamy na ostatnim parkingu przed plażą w Białogórze skąd ścieżką przez Rezerwat Białogóra docieramy do szlaku czerwonego. Po krótkim marszu schodzimy ze szlaku w kierunku Białogórskich Bagien, by potem wędrować wałem wzdłuż Kanału Białogórskiego. Przy rezerwacie Piaśnickie Łąki wracamy na szlak czerwony, który prowadzi nas do ujścia dawnej rzeki granicznej – Piaśnicy (właściwie granica przebiegała wzdłuż Starej Piaśnicy). Do Białogóry wracamy pięknymi szerokimi plażami.Piękna wycieczka nadmorskimi lasami wśród torfowisk,łąk i bagien malowniczych nawet o tej porze roku.

Zobacz zdjęcia – Dzień drugi Rezerwat Białogóra – Ujście Piaśnicy – powrót plażą.

Trasa liczy ok.19 km. Poniżej zrzut trasy.

Dzień trzeci.24 stycznia 2023 roku.

Planujemy dzisiaj dwie wycieczki. Jedziemy do Lubiatowa. Po drodze w mijanych miejscowościach zatrzymujemy się przy ciekawych miejscach:

Białogóra

Górczyn

Słuchowo

Wierzchucino

Wycieczka pierwsza. Zatrzymujemy się na dużym parkingu przy plaży w Lubiatowie skąd czerwonym szlakiem idziemy do Jeziora Kopalińskiego. Przechodzimy przez Kopalino i oznaczoną na mapie ścieżką odbijamy w prawo by w lesie odszukać ruiny dawnego młyna majątku Jackowo. Kolejnym celem jest znalezienie cmentarza ewangelickiego wsi Biebrowo. Ukryty jest w lesie bez drogi dojazdowej,mimo to udaje nam się go zlokalizować. Schodzimy do wioski Biebrowo i idąc wzdłuż ogrodzenia dawnego majątku podziwiamy dwór i ciekawe budynki folwarczne. Idziemy dalej osuszonymi łąkami pomiędzy Chełstem i Kanałem Biebrowskim. Przekraczamy kanał nadmorskim lasem dochodzimy do plaży. Brzegiem morza wracamy do Lubiatowa.

Zobacz zdjęcia – Dzień trzeci – Jezioro Kopalińskie – Biebrowo – Lubiatowo

Trasa liczy ok.15km. Zrzut 1

Wycieczka druga. Podjeżdżamy na parking naprzeciwko kościoła w Lubiatowie. Idziemy obok Urzędu Morskiego mieszczącego się w budynku XIX-wiecznego dworu, dochodzimy do czerwonego szlaku prowadzącego do Szklanej Huty Chabaziówki. Za ostatnimi zabudowaniami wchodzimy do lasu i przy tablicy oznaczającej ścieżkę przyrodniczą opuszczamy szlak czerwony i trochę na przełaj dochodzimy do oznaczonego na mapie prasłowiańskiego kurhanu. Wracamy do auta tą samą drogą.

Zobacz zdjęcia – Dzień trzeci, druga wycieczka – Lubiatowo – Szklana Huta

Trasa ok. 3.6km. Zrzut 2

Dzień czwarty.25 stycznia 2023 roku.

Kolejny dzień naszego pobytu na wybrzeżu zapowiada się bardzo interesująco. W Dębkach mamy zaplanowane dwie trasy i jak czas pozwoli pojedziemy jeszcze szukać źródeł Białogórskiej Strugi.

Parkujemy przy Piaśnicy i idziemy do ujścia rzeki. Obok w lesie odnajdujemy ruinę strażnicy granicznej z lat międzywojennych i plażą idziemy do przystani rybackiej w Dębkach. Przechodzimy przez opustoszałą teraz wieś letniskową zatrzymując się przy zabytkowych obiektach i docieramy do auta.

Zobacz zdjęcia – dzień czwarty – Dębki

Trasa liczy ok. 6km.  Zrzut1

Po krótkim odpoczynku ruszamy w przeciwną stronę wałem przy Piaśnicy. Liczne zejścia umożliwiają nam podziwianie tej malowniczej rzeki wijącej się między Łąkami Lubkowskimi i Żarnowieckimi. Wał prowadzi nas do czerwonego szlaku, którym wśród letniskowej zabudowy wracamy na parking.

Zobacz zdjęcia – dzień czwarty – część 2 –  Dębki – wzdłuż Piaśnicy

Trasa ok. 5km. Zrzut2

Wracamy w kierunku Białogóry. Przed Górczynem zatrzymujemy się przy drodze leśnej z oznaczeniem-do punktu czerpania wody. Idąc prosto po chwili dochodzimy do uroczego rozlewiska Białogórskiej Strugi i wędrujemy jej brzegiem do źródliska. Malownicza i ciekawa trasa wśród starodrzewia.

Zobacz zdjęcia – dzień czwarty – część 3 – źródła Białogórskiej Strugi

Trasa liczy ok. 2.3 km.

Dzień piąty. 26 stycznia 2023 roku.

W ostatni dzień jedziemy do Osetnika. Szlakiem czerwonym idziemy obok Wydm Stilo do niebieskiego szlaku, który prowadzi w kierunku morza. Szukamy ruin wieży wojskowej, niestety bez powodzenia. Plażą z widocznym masztem wraku docieramy do wyjścia przy dawnym buczku w Osetniku. Dalej czerwony szlak prowadzi nas do latarni morskiej Stilo. Wchodzimy potem na malowniczą ścieżkę konną, która zaprowadzi nas prawie (ostatni odcinek bez szlaku) do pozostałości dawnego cmentarza ewangelickiego w Osetniku.

Zobacz zdjęcia – Osetnik –  Wydmy Stilo – Wrak West Star – latarnia morska Stilo