Beskid Niski. Regietów Wyżny i okolice. 23 maja 2020r

Wyprawa jednodniowa.

I znowu, po raz trzeci już w tym miesiącu, jesteśmy w Beskidzie Niskim. Tak jak obiecywaliśmy sobie, stojąc na punkcie widokowym przełęczy Wyżny Tworożec. Jedziemy prawie 200 km do Regietowa Wyżnego i zostawiamy samochód przy szlaku wiodącym do cmentarza wojennego nr 48. Przy żółtym szlaku prowadzącym przez nieistniejącą już wieś zatrzymujemy się w miejscu dawnej cerkwi i zabytkowym  cmentarzu. Takich miejsc spotkamy więcej. Wędrując dalej Szlakiem Huculskim, który biegnie razem z żółtym, docieramy do prawosławnej czasowni i łemkowskiego cmentarza oraz drewnianej dzwonnicy ustawionej dla upamiętnienia wypędzonych w ramach akcji” Wisła” łemkowskich mieszkańców Regietowa Wyżnego.

Dochodzimy do Przełęczy Regetowskiej mijając rozlewiska z żeremiami bobrów, a potem bukowym lasem docieramy do Obycza. Dalej szlakiem granicznym dochodzimy do punktu węzłowego i odbijamy za  czarnym szlakiem w kierunku cmentarza wojennego nr 49. To miejsce spoczynku 299 żołnierzy, którzy zginęli tu w czasie walk toczących się od grudnia 1914 do kwietnia 1915 roku. Od cmentarza schodzimy do pobliskiej drogi, którą można dojść do Wysowej lub Blechnarki. Po drodze cały czas spotykamy efekty prac inżyniera wodnego- bobra, piękne rozlewiska wymagają uwiecznienia. Dochodzimy do węzła szlaków i kierujemy się na Regietów, później odbijamy na ścieżkę prowadzącą do wojennego cmentarza nr 48 na stoku Jaworzynki. To ostatni punkt naszej wyprawy. Rozległymi polanami schodzimy do miejsca, z którego ponad 6 godzin temu rozpoczęliśmy wycieczkę.