Góry Suche i Kamienne – Waligóra 934m n.p.m. Zabytkowa zabudowa Głuszycy Górnej i Głuszycy 19-21 marca 2024 roku

Wycieczka trzydniowa

I znowu jesteśmy w Górach Kamiennych. Planowaliśmy inny region Polski, ale tylko tutaj było parę dni bez deszczu, a że okolica pełna atrakcji i można łączyć wycieczki w góry ze zwiedzaniem, więc wróciliśmy chętnie do Dom pod Kalenicą.

Dzień pierwszy. 19 marca 2024 roku

W Łomnicy -Radosnej zostawiamy auto i idziemy do granicy na Przełęcz pod Płońcem. Przez Płoniec 777m n.p.m., Szeroki wierch 839m n.p.m., Ruprechticky Spicak 880m n.p.m. dochodzimy do Przełęczy pod Szpiczakiem. Stąd żółtym szlakiem w pobliżu ruin pałacyku myśliwskiego Hochbergów wychodzimy na Waligórę 934m.p.m. – najwyższy szczyt Gór Kamiennych i zarazem Gór Suchych. Karkołomnym i niezwykle męczącym zejściem za znakami żółtymi schodzimy do schroniska Andrzejówka. Wracamy czerwonym szlakiem doliną Złotej Wody przez Trzy Strugi i Ustronie. Trasa długa i męcząca- ok. 17,3 km. Pierwszy raz komputer śladu pokazał nam sumę przewyższeń – 2326 m.

1.Trasa : Radosna-Przełęcz pod Płońcem – szlak graniczny – Ruprechticky Spicak – Waligóra-schronisko Andrzejówka- dolina Złotej Wody-Radosna

Dzień drugi. 20 marca 2024 roku

W czasie ostatniej wycieczki zwiedzaliśmy Nową Rudę bez dzielnicy Słupiec, więc nadrabiamy braki. Jedziemy tam wąskimi dróżkami Bieganowa pełnymi przydrożnych krzyży i kapliczek.

W Słupcu odwiedzamy m.in. muzeum profesora Wittiga założone w wybudowanym przez niego domu, oglądamy panoramę okolicy z zabytkowej wieży na Górze Wszystkich Świętych przy Sanktuarium z 1680 roku, podziwiamy budowle wzniesione z czerwonego piaskowca wydobywanego od wieków w noworudzkim kamieniołomie. Wracając, zatrzymujemy się w Kolcach przy torach kolejowych, gdzie u podnóża Światowida 645m n znajduje się cmentarz ofiar faszyzmu.

1. Bieganów

2. Nowa Ruda Słupiec

3. Kolce

Dzień trzeci. 21 marca 2024 roku

Głuszyca Górna i Głuszyca to ulicówka ciągnąca się parę kilometrów pełna pięknych starych budynków, bajkowych willi, kościołów i monumentalnych budowli przemysłowych. Niestety nie wszystko udaje nam się zobaczyć i to pretekst by ponownie tu przyjechać .