Góry Suche – szlakami granicznymi i wiejskimi dróżkami. 16-19 marca 2023

Wycieczka czterodniowa.

Byliśmy w niedalekich Górach Sowich 25 lat temu. Znajdujemy bardzo fajną bazę wypadową w Domu pod Kalenicą w Jugowie i stąd mamy już blisko na graniczne szlaki od Czarnocha 725m n.p.m. do Ptasiego Szczytu 532m n.p.m.

Dzielimy tę trasę na dwie okrężne wyprawy, wędrując przy okazji rozległymi łąkami Gór Suchych, ścieżkami- poznajemy ,często ukryte, ślady przeszłości i historii tych okolic.

Kolejne dwa dni poświęcamy na szukaniu zabytkowych i ciekawych miejsc w tutejszych wioskach. Stare kościółki, przydrożne krzyże i kapliczki, zabytkowe obiekty kolejowe trasy Kłodzko-Wałbrzych, piękna stara zabudowa i trochę tajemnic wielkiego Projektu Riese to tylko część atrakcji tego regionu.

Dzień pierwszy . 16 marca 2023 roku

Bardzo urozmaicona okrężna trasa prowadząca częściowo szlakami turystycznymi tudzież ścieżkami, polnymi drogami od Bartnicy przez Czarnoch 755 m n.p.m., Leszczyniec 736m n.p.m., Słoneczną Kopę 713 m n.p.m., koronę kamieniołomu w Świerkach, Granicznik – do Bartnicy. Po drodze wiele ciekawych obiektów m.in.: zabytkowy dworzec w Bartnicy, XVIII- wieczny Trójpański Kamień, pomnik bitwy prusko-bawarskiej z 1807 roku, ruina kaplicy św.Anny, budynki dawnej strażnicy…

Zobacz galerię zdjęć z pierwszego dnia –  od Bartnicy przez Czarnoch, Leszczyniec, Słoneczną Kopę, koronę kamieniołomu w Świerkach, Granicznik – do Bartnicy

Trasa liczyła ok. 16km. Poniżej zrzut trasy.

Dzień drugi. 17 marca 2023 roku

I znowu idziemy na granicę z Czechami. Tym razem rozpoczynamy w Świerkach przy zabytkowym kościele i wymyśloną przez nas trasą idziemy do ostatnich zabudowań przed granicą przysiółku Dworki. Szlakiem granicznym pod szczytami Głowy 743 m n.p.m. , Wysokiej 750m n.p.m., Włodarza 668m n.p.m. wędrujemy na Ptasi Szczyt 532m n.p.m.. Udaje nam się ze szlaku zobaczyć przykrytą śniegiem Śnieżkę, szlak momentami trudny orientacyjnie, zarośniętymi krzakami, bez oznaczeń. Ze szczytu niebieskim szlakiem schodzimy w kierunku Marcowskiego Potoku i dalej bez szlaku idąc jego brzegiem docieramy do Rybna i później do Krajanowa. Tutaj przy kościele wychodzimy na rozległe łąki ponad wsią i po krótkim marszu docieramy do Bytkowic – zarazem szlaku, który doprowadzi nas przez Pisztyk 711m n.p.m. na Włodzicką Górę 757m n.p.m. Stąd już blisko do Świerków gdzie zostawiliśmy samochód. Po drodze wspaniałe rozległe widoki, ciekawy kościół i ruiny pałacu w Krajanowie, dużo starych budynków, krzyży i kapliczek.

Zobacz galerię zdjęć – Góry Suche dzień drugi – szlakiem granicznym 17 marca 2023 roku

Trasa liczyła ok. 20 km. Poniżej zrzut trasy.

Dzień trzeci. 18 marca 2023 roku

Zwiedzamy Świerki Dolne i Ludwikowice Kłodzkie. W obu wioskach wiele zabytkowych obiektów kolejowych: tunele, wiadukty, mosty na linii kolejowej Kłodzko-Wałbrzych. Podziwiamy detale architektoniczne starej zabudowy. Zapoznajemy się z historią kopalni Wacław, odwiedzamy Muzeum Techniki Militarnej Riese i w okolicznych lasach odnajdujemy poniemieckie bunkry.

1. Świerki Dolne – Zobacz galerię zdjęć – dzień trzeci – Świerki Dolne 18 marca 2023 roku
  2. Ludwikowice Kłodzkie –  Zobacz galerię zdjęć –  dzień trzeci – Ludwikowice Kłodzkie 18 marca 2023 roku

Dzień czwarty. 19 marca 2023 roku.

Ostatni dzień naszej wycieczki rozpoczynamy od zwiedzania Jugowa z pięknym pałacem i dawnym kościołem ewangelickim. Potem jedziemy do Sokolca z małym kościółkiem, starą remizą i Oberżą PRL. Sztolnie Riese Kompleksu Gontowa kończą nasze wędrówki w tym ciekawym zakątku Polski.